اولین گزارش از وجود سفیدک پودری راشLeveillula taurica روی گیاه دارویی Ononis spinosa در ایران

نوع مقاله : مقاله کوتاه

نویسندگان

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، خرم‌آباد، ص.پ. 348.

چکیده

گیاه دارویی انگشتی Ononis spinosa L. مبتلا به سفیدک پودری از مراتع منطقه گاماسیاب در مرز استان‌های لرستان و همدان جمع‌آوری شد. از اندامهای قارچ داخل محلول لاکتوفنل آنیلین‌بلو پرپاراسیون‌های میکروسکپی تهیه شد. تعداد 100 عدد از هر کدام از اندامهای قارچی شامل کلیستوتسیوم، آسک، آسکوسپور و کنیدی با میکروسکپ المپوس BH2 کالیبره شده، میکرومتری گردید. تمام مشخصات مورفولوژیکی میکروسکپی مشاهده شده اندامها یادداشت و شکل اندامهای قارچی هم با دستگاه دراوینگ تیوپ ترسیم و با استفاده از کلید Braun (1978) شناسایی و مشخص شد که گونه Leveillula taurica عامل بیماری است که برای اولین بار از روی این گیاه از ایران گزارش می شود.
گیاه داروییL. Ononis spinosa گیاهی پایا و علفی از تیره Papilionaceae با ارتفاعی در حدود 60-20 سانتیمتر، خاردار، برگها تخم مرغی پهن و دراز با سه برگچه، فاقد دمبرگ و دارای میوه نیام است. این گیاه در استان لرستان در زمینهای بایر و باغات به صورت علف هرز و در عرصه منابع طبیعی در مناطق مرطوب و کنار آبراهه‌ها، سرابها و چشمه‌ها پراکنش دارد و در ارتفاعات مختلفی از استان، از مناطق پست (42 متر از سطح دریا) تا ارتفاعات (2000 متر از سطح دریا) رویش دارد. ریشه این گیاه گلوکزیدهایی به اسامی اونون، انونین، پزودواونونین، نوعی الکل، تانن، اسید سیتریک و املاح معدنی دارد. ریشه این گیاه در گذشته برای امراض سنگ کلیه، التهاب مخاط مثانه، یرقان، نقرس و روماتیسم‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است. برگ و گل آن ادرار‌آور بوده و استعمال خارجی جوشانده اندامهای هوایی آن اثر ضد عفونی کنندگی دارد (زرگری، 1370). تاکنون در ایران از روی .Ononis sp گونه Erysiphe cruchetiana Blumer در منطقه همدان و از روی Ononis leiosperma Boiss گونه Leveillula taurica در منطقه کرج  و از روی Ononis spinosa L. گونه E. cruchetiana از همدان گزارش شده است (ارشاد، 1374). ضمن بررسی وضعیت این گیاه مشخص شد که مهمترین عامل خسارتزا، بیماری سفیدک پودری است. این بیماری در اثر قارچهای راسته Erisiphales بوجود می‌آید که به صورت پوشش سفید کرکی سطح اندامهای گیاهی را می‌پوشاند (شکل1). در نیمه دوم سال اجسام سیاهی که فرم جنسی قارچ عامل بیماری می‌باشد، داخل پوشش سفیدرنگ تشکیل می‌شود. ضمن بازدید از مناطق مختلف استان مشخص شد که این بیماری در جاهای مختلفی از جمله در کناره آبراهه‌ها و مناطق مرطوب وجود دارد. از گیاهان آلوده به این بیماری نمونه‌برداری صورت گرفت و از اندامهای قارچ نمونه‌های بیمار، پرپاراسیونهای میکروسکپی تهیه و قارچ عامل بیماری به شرح زیر شناسایی شد.
در بررسیهای میکروسکپی انجام شده، قارچ عامل سفیدک پودری روی گیاه  Ononis spinosa، دارای میسیلیومهای پایا بوده، کلیستوتسیومها به صورت تکی داخل میسیلیوم وجود دارند، به طوری‌که در زیر بینوکولر به زحمت دیده می‌شوند. رنگ کلیستوتسیوم‌‌ها از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای کاملاً تیره متغیر است و در سطح کلیستوتسیومهای روشن‌تر، سلول‌ها کاملاً مشخص و شکل نامنظم دارند (شکل2). طول زوائد کلیستوتسیوم از قطر کلیستوتسیوم کوچکتر بود که اکثراً بدون انشعاب و به‌ندرت انشعاب نامنظم (دو شاخه) دارند (شکل3). زوائد کلیستوتسیوم قهوه‌ای روشن و بدون دیواره می‌باشند. آسکها بیضوی پایه‌دار و به‌ندرت کشیده پایه‌دار و بعضی بدون پایه یا دارای پایه کوتاه هستند (شکل4). بیشتر آسکوسپورها تخم‌مرغی و به‌ندرت گرد اند، اندازه کلیستوتسیومها 205-90 میکرومتر، آسکها 130-58 × 54-27 میکرومتر، آسکوسپورها 40-21 × 28-11 میکرومتر و کنیدیها 70-40 × 20-11 میکرومتر هستند (شکل5). قارچ عامل بیماری این گیاه طبق کلید Braun (1978) گونه
Leveillula tauricaتشخیص داده شد که ارشاد (1374) از این گیاه گونه Erysiphe cruchetiana را گزارش کرده بود.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

First report on occurrence of Leveillula taurica on Ononis spinosa in Iran

نویسندگان [English]

  • K. Sepahvand
  • M. Moridi
چکیده [English]

Ononis spinosa was collected from rangelands of Gamasiab area. This plant was infected by powdery mildew. One hundred of any fungal organs including clistothecia, asci, ascospores and conidia, were micrometried by the calibrated Olympus BH2 microscope. All characters of the organs were recorded and drawn using a drawing tube. The species was further identified as Leveillula taurica using Braun key (1979). This is the first report of the fungus on Ononis spinosa from Iran.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Powdery mildew
  • Leveillula taurica
  • Medicinal plants
  • Ononis spinosa
  • Iran
- ارشاد، ج.، 1374. قارچهای ایران. انتشارات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، 874 صفحه.
- زرگری، ع.، 1370. گیاهان دارویی ایران. انتشارات دانشگاه تهران، 942 صفحه.
-  شفیع زاده، ف.، 1381. گیاهان دارویی لرستان. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 216 صفحه.